Waar moet je op letten als je problemen hebt met een tweedehands auto?

In 2018 zijn er in Nederland maar liefst 1.991.265 tweedehands auto’s verkocht. In dit artikel laten we je weten waar je op moet letten als je problemen krijgt met je tweedehandsje. Dit doen we met een voorbeeld.

 

Max is 18 en heeft net zijn rijbewijs gehaald. Hij rijdt nu vaak in de auto van zijn moeder, maar hij wil natuurlijk erg graag zelf een auto hebben. Max heeft gespaard en een bedrag van € 2.500,- bij elkaar gesprokkeld met zijn baantje bij de Jumbo. Zijn ouders hebben dit bedrag verdubbeld, dus Max kan een totaalbedrag van € 5.000,- besteden. Bijna dag en nacht is hij op Autoscout24 te vinden en na een week zoeken vindt hij zijn droomauto: een metallic grijze VW Golf met een vraagprijs van € 4.999,-. In de advertentie staat:

 

Te koop aangeboden een in zeer goede staat verkerende Volkswagen Golf 1.9 TDI Sportline van het bouwjaar 2005. De auto heeft 223.690 kilometer gereden, tellerrapport aanwezig en boekjes. Altijd netjes onderhouden. Optisch verkeert de auto ook in nette staat.

Aanvullende opties en accessoires:

Alarm klasse 1 (startblokkering)

garantie bespreekbaar

Buitenspiegels in carrosseriekleur

Bumpers in carrosseriekleur.

 

De auto staat te koop bij een garagebedrijf in de buurt. De volgende dag, op 1 mei 2018, gaat Max direct samen met zijn vader de auto bekijken. Hij maakt een proefrit door het dorp en over de snelweg. Max zet de ingebouwde stereo op max en is wildenthousiast. ‘Boem boem boem’, zo scheurt hij een half uur rond. Het liefst neemt hij de auto direct mee naar huis, maar zijn vader stelt toch nog wat kritische vragen. Een kilometerstand van 223.690 is natuurlijk niet niks, maar de verkoper verzekert Max en zijn vader onder het genot van een kopje automatenkoffie dat de Golf gerust nog wat kilometertjes mee kan. En als Max de vraagprijs betaalt, krijgt hij drie maanden garantie.

 

Met een handdruk wordt de koop gesloten. Max is de trotse eigenaar van de Golf. Maar het blijkt een grote bron van ellende. Keer op keer laat de auto Max in de steek: er zijn startproblemen en ook moet de motorolie elke week worden bijgevuld. Dit begint al twee weken na de koop. Een paar keer heeft Max de auto naar de garage gebracht, maar de problemen blijven. De garage wil verder niks meer doen omdat de garantietermijn van drie maanden om is. Max heeft de garage op 15 juni 2018 een aangetekende brief gestuurd met zijn klachten, maar geen reactie gekregen. In plaats van een scheurijzer heeft Max een barrel gekocht waar hij niets aan heeft. Een andere garage heeft naar de auto gekeken en gezegd dat de auto een lekke koppakking heeft. De startproblemen komen door een storing in het alarmsysteem. Reparatie kost € 1.500,-. Max komt bij een van onze advocaten en vraagt om advies. Wij gaan de volgende punten bij langs.

 

Verborgen gebreken auto / non-conformiteit auto

 

Vroeger werd vaak de term ‘verborgen gebreken’ gebruikt. Tegenwoordig heet dat ‘non-conformiteit’. Een auto moet de eigenschappen hebben die je op grond van de koopovereenkomst mag verwachten. Dit is vastgelegd in de wet (artikel 7:17 Burgerlijk Wetboek). Als dat niet zo is, is de auto dus niet ‘conform’ de koopovereenkomst. Vandaar de term ‘non-conformiteit’.

 

Het is de vraag welke eigenschappen Max van de auto mag verwachten. Dit hangt bijvoorbeeld af van:

  • het soort auto
  • de prijs van de auto
  • het bouwjaar
  • de kilometerstand
  • informatie die de garage/verkoper heeft gegeven
  • waar/van wie je de auto koopt (particulier of (Bovag)garage)

 

Van een auto van vijf jaar oud met een kilometerstand van 60.000 en een koopprijs van € 20.000,- mag je meer verwachten dan van een dertien jaar oude Golf met een kilometerstand van 223.690,- en een koopprijs van € 5.000,-.

 

Onderzoeksplicht en mededelingsplicht

 

Dan kijken we naar de zogenaamde onderzoeksplicht en de mededelingsplicht.

 

Max heeft de plicht om onderzoek te doen naar de auto. Hierbij kun je denken aan de proefrit en het stellen van vragen aan de verkoper, waarbij goed moet worden doorgevraagd. Dit hebben Max en zijn vader ook gedaan. Soms is het verstandig een aankoopkeuring bij een andere garage te laten doen. Dit kan vooral handig zijn als een probleem pas na zes maanden duidelijk wordt. Hierover later meer.

 

De verkoper moet op zijn beurt Max informeren over problemen met de auto waarvan hij op de hoogte is of had moeten zijn. Hierbij telt zwaarder dat Max de auto koopt van een garagebedrijf. Als hij op Marktplaats een auto van een particulier had gekocht kun je verwachten dat deze particulier minder deskundig is dan een garagebedrijf. De verkoper heeft in de advertentie allerlei informatie over de Golf gezet, maar hij heeft niets gemeld over gebreken. Ook tijdens het gesprek is daarover niets verteld.

 

Bewijs

 

Hier is van belang wanneer de problemen zijn ontstaan: binnen zes maanden of heeft het langer geduurd?

 

Als de problemen binnen zes maanden ontstaan, gaat de wet er vanuit dat ze al aanwezig waren op het moment van verkoop. De verkoper moet dan bewijzen dat de auto goed was.

 

Als het langer dan zes maanden duurt voordat de problemen ontstaan, moet de koper bewijzen dat de auto niet voldoet aan de verwachtingen die je mag hebben op grond van de koopovereenkomst. Een rapport van een aankoopkeuring kan hierbij erg handig zijn.

 

Klachttermijn: is op tijd geklaagd?

 

Het is verstandig om te klagen zodra je ontdekt dat de auto niet goed is. Wacht je langer dan twee maanden, dan ben je te laat. Stuur altijd een aangetekende brief waarin je precies uitlegt wat het probleem is met de auto.

 

Hoe het verder gaat met Max

 

Nu hebben we alle juridische regeltjes op een rijtje. We kunnen de checklist voor Max gaan afvinken.

 

Klachttermijn: heeft Max op tijd geklaagd? Ja, hij heeft de auto na twee weken teruggebracht naar de garage en ook een aangetekende brief gestuurd. Hiervoor heeft hij een voorbeeld gebruikt van Consuwijzer.

 

Bewijs: als Max een procedure opstart tegen de garage, dan zal de garage moeten bewijzen dat de auto goed was conform de koopovereenkomst. De problemen met de auto zijn immers binnen zes maanden ontstaan. Het maakt niet uit dat de garantietermijn om is. Garantie is alleen handig voor het bewijs. Als er binnen de garantietermijn iets gebeurt, zal de verkoper de auto meestal zonder morren repareren. Maar dat wil dus niet zeggen dat je geen rechten meer hebt als de garantietermijn om is. Gelukkig kun je altijd terugvallen op de wet.

 

Onderzoeksplicht en mededelingsplicht: Max en zijn vader hebben onderzoek gedaan naar de auto. Ze hebben een proefrit gemaakt en vragen gesteld aan de verkoper. De verkoper heeft niets verteld van de gebreken. Max mag ervan uitgaan dat de verkoper de auto goed heeft nagekeken voor hij hem te koop zette en dus op de hoogte was van de problemen. Mocht dit niet zo zijn, dan kan Max zich op het standpunt stellen dat de verkoper van de problemen op de hoogte had moeten zijn.

 

Conform of niet conform (verborgen gebreken)? Hier wordt het wat lastiger. De vraag is wat Max mocht verwachten van de aankoop. Hij heeft bij een garagebedrijf een dertien jaar oude dieselauto gekocht voor € 5.000,- met een kilometerstand van 223.690. Zijn verwachtingen mogen niet al te hoog zijn, dit gelet op de leeftijd van de auto en de kilometerstand. Aan de andere kant geeft de garage in de advertentie aan dat de auto in zeer goede staat verkeert en altijd netjes is onderhouden. Ook bij doorvragen is niets gemeld over de problemen. En een bedrag van € 5.000,- is ook weer niet niks, zeker voor een diesel.

 

We adviseren Max actie tegen de garage te ondernemen. Namens Max sturen we een brief, waarin we de garage nog een keer de kans geven de problemen met de auto binnen vier weken op te lossen. Max heeft slechte ervaringen met de garage en wil liever van hen af. Maar volgens de wet moet de verkoper de kans krijgen om de overeenkomst goed uit te voeren. De garage laat weten dat ze hier niet aan meewerken. Ze ‘zijn wel klaar met deze zaak’. Max heeft nu twee mogelijkheden:

  1. hij kan de auto laten repareren en de kosten terugvorderen van de garage waar hij de auto heeft gekocht. Als deze de kosten niet betaalt, zal Max naar de rechter moeten stappen om zijn geld te krijgen;
  2. Max kan de koopovereenkomst ontbinden. Dat betekent dat hij de auto terugbrengt en zijn geld terugkrijgt.

 

Hij kiest voor het laatste. Namens Max ontbinden we de koopovereenkomst. Hij krijgt zijn geld terug en levert de auto in. Nu kan hij op zoek naar een andere Golf, hopelijk een die minder kuren heeft.

 

Heb jij ook een probleem met een auto? Bel ons dan op telefoonnummer 058-212 14 64. Wat je het beste kunt doen doen hangt af van jouw persoonlijk situatie. We kijken hier samen met jou naar en je krijgt een eerlijk advies van ons.