Onze kantoorgenoot Marco Kalmijn is op 31 oktober 2018 benoemd tot curator van scheepswerf Barkmeijer. Na bijna 2,5 jaar is er eindelijk een oplossing voor de problemen rond het schip Joint Runner I en kan het faillissement van Barkmeijer binnenkort worden beëindigd. Lees hier het artikel dat in Leeuwarder Courant van 18 mei 2021 is verschenen.
De Joint Runner is oorspronkelijk gebouwd door Scheepswerf Peters B.V. Peters gaat in 2014 failliet, waarna de verdere afbouw in opdracht van het Kroatische bedrijf Brodotrogir wordt voortgezet door een consortium van bedrijven, waaronder Barkmeijer. Als Brodotrogir niet betaalt legt Barkmeijer de werkzaamheden stil en beroept ze zich op het retentierecht. Retentierecht houdt heel kort gezegd in dat je iets onder je mag houden tot de rekening is betaald. Stel dat ik mijn auto naar de garage breng voor een reparatie maar ik betaal de rekening niet. Dan mag de garage mijn auto onder zich houden totdat ik heb betaald.
Er wordt een arbitrageprocedure opgestart om de vordering op Brodotrogir te incasseren. De arbitrageprocedure en het retentierecht lopen nog steeds als Barkmeijer in 2018 zelf failliet gaat. Uiteindelijk wordt de vordering op Brodotrogir toegewezen. Met de veiling van de Joint Runner I is het nu dan zo ver dat deze kwestie en het faillissement van Barkmeijer kunnen worden afgehandeld.
*Foto is ter illustratie